Met alle perikelen rondom het Corona-virus zou je bijna vergeten dat er ook goed nieuws is. Dat heeft dan vooral betrekking op de vleesvervangers. In tegenstelling tot de gangbare vleesproducten is er sprake van een ware topprestatie als we kijken naar de verkoopcijfers: niet eerder was er sprake van zoveel vraag naar de gezonde vleesvervangers. De verkoop over heel 2019 steeg met maar liefst 30% ten opzichte van 2018.
Vleesvervangers worden omarmd
Anno 2020 is het duidelijk wat we al eerder zagen gebeuren: de vleesvervangers worden massaal omarmd door de Nederlandse consument. Steeds mensen kiezen min of meer bewust voor een vleesloze dag en gaan aan de slag met een van de vele vleesvervangers. De toegenomen populariteit zien we duidelijk terug in de omzetcijfers. Zo ken je natuurlijk de Beyond Burger, maar tegenwoordig heeft iedere supermarkt ook plantaardig ‘vlees’ van hun eigen huismerk. Onderzoeksbureau Nielsen laat weten dat vleesvervangers in 2019 goed waren voor een omzet van 170.2 miljoen euro over heel 2019.
Sinds 2015 is de omzet verdubbeld
In 2018 deden de vleesvervangers het ook goed met een jaaromzet van ruim 130 miljoen euro. Daarmee is het duidelijk dat de vleesvervanger geen hype is maar een waardig en duurzaam alternatief voor de producten van de bio-industrie. De groei van 39.9 miljoen euro laat ook duidelijk zijn dat de vleesvervanger zijn weg heeft gevonden in de Nederlandse keuken. In vergelijking met 2015 is er zelfs sprake van een verdubbeling van de omzet.
Vleesvervangers worden mainstream
De toegenomen omzet is vooral te danken aan een drietal factoren. Zo hebben vleesvervangers niet langer last van een alternatief imago, maar begint het steeds meer in zwang te raken. Daarmee neemt ook de beschikbaarheid toe, een factor die ook bijdraagt aan de populariteit van de gezonde alternatieven voor vlees. De vleesvervangers liggen niet langer weggestopt in een verloren schap van de supermarkt, maar krijgen steeds meer een vaste plek in de Nederlandse supermarkten.