Goed nieuws! Het gaat goed met de Nederlandse eetgewoonten. Dat merken we niet alleen aan de schappen in de supermarkten die steeds vaker verschillende vegetarische producten en vleesvervangers bevatten, ook als het gaat om het bezorgen van maaltijden wordt er vaker voor een vegetarische maaltijd gekozen. Dat blijkt uit de meest recente gegevens van een van de grootste dienstverleners op het gebied van maaltijdbezorging, Deliveroo.
Week Zonder Vlees als promotiemiddel
Naar aanleiding van de laatste editie van de Week Zonder Vlees werd bekekenen in hoeverre er sprake is van een trend als het gaat om het bestellen van vegetarische maaltijden. Om hier een goed beeld van te krijgen werden de gegevens van de afgelopen twee edities erbij gepakt om zo een goed en evenwichtig beeld te hebben van het aantal vegetarische bestellingen rond deze periode.
Uit de gegevens van Deliveroo blijkt dat er een duidelijke toename is naar de vraag om vegetarische maaltijden. Zo was er rond de periode van de beruchte Week Zonder Vlees, bijna sprake van een verdubbeling van het aantal bestellingen in vergelijking met het jaar daarvoor. De stijging bedroeg maar liefst 99.5%. Dit lijkt heel erg veel, maar gaat gelijk op met de toename die we al eerder zagen op het gebied van vegetarische maaltijden.
Stijgende omzetcijfers
De cijfers van Deliveroo blijken daarnaast nog meer informatie te bevatten die ons doet glimlachen. We bestellen veel vaker dan voorheen vegetarische maltijden en daarmee lijkt het duidelijk dat het bestellen van een vegetarisch menu een standaard optie is voor de bezorgdienst. Het is niet langer een unicum. Daarnaast is de Week Zonder Vlees altijd goed voor een stijging in het aantal bestellingen. In 2018 was er nog sprake van een lichte stijging (18%) in vergelijking met de week daarvoor. In 2019 bleek de naamsbekendheid flink te zijn toegenomen en was er een stijging in het aantal bestellingen van ruim 37%.
Ook meer bestelling na de campagne
Een gerichte marketingcampagne in combinatie met een uitgebreid assortiment bijk dus een schot in de roos. Deliveroo ziet een duidelijke piek in het aantal bestellingen in deze periode met zelfs een verdubbeling (132%) in vergelijking met 2018. Het effect van de campagne rondom de Week Zonder Vlees is overigens niet beperkt tot die zeven dagen, ook in de weken erna werd er verhoudingsgewijs meer besteld.
Vegafavorieten
De Nederlandse top 10 van de meest bestelde vegetarische maaltijden via het Deliveroo-platform ziet er als volgt uit:
1. Royal Melt – Bright Kitchen | Vegan Burger Brothers – Amsterdam. Roti Vega Kip – De Kade – Rotterdam
3. Freddy’s Nacho’s – Vegetarisch – Freddy Fryday – Amsterdam
4. Pizza margherita – A Ora Pizza – Den Haag
5. Ultimate Mushroom Special – Jack Bean – Rotterdam
6. Matchacado Toast – Matcha Mafia – Amsterdam
7. Green Gyros (V) – Meat&Greek – Amsterdam
8. Margherita (V) -Very Italian Pizza IV – Breda
9. Biryani – 55 Bombay Street – Rotterdam
10. Kumpir-klassieker – King Kumpir – Utrecht