Hoe het B Corp-certificaat zorgt dat ondernemingen écht duurzaam zijn

Hoe het B Corp-certificaat zorgt dat ondernemingen écht duurzaam zijn

Steeds meer organisaties erkennen dat duurzaamheid belangrijker wordt, maar hebben moeite omdat onder de aandacht te brengen. Het B Corp-certificaat laat zien dat een onderneming ook daadwerkelijk duurzaam is en kan organisaties helpen zich daarmee te onderscheiden.

Duurzaamheid staat veel organisaties hoog op de agenda. De vertaalslag maken naar een concreet actieplan blijkt nog wel eens een uitdaging, evenals het onderscheidende vermogen. Want hoe laat je als organisatie zien dat je daadwerkelijk duurzaam opereert en niet aan ‘green washing’ doet?

Om hierin uitkomst te bieden kwam B Lab in 2006 met een initiatief om milieubewuste ondernemingen te belonen met een certificering. Een bedrijf met een certificering van B Corp is transparant in alle taken die ze uitvoeren. Daarnaast zijn ze ook transparant over hun impact op de samenleving en het milieu en zetten zich actief in op duurzaamheid. De B Corp-certificering staat ook binnen het overzicht van goede keurmerken van Milieu Centraal.

Niet alleen grote organisaties komen in aanmerking voor een B Corp-certificaat. Een voorbeeld daarvan online vertaaldienst Fairlingo, het eerste vertaalbureau van Nederland die het B Corp-certificaat mag voeren.

Als duurzame organisatie loont het zodoende om een B Corp-certificaat te halen. Naast dat je als onderneming laat zien dat je een bijdrage levert aan een duurzamere wereld, zijn deze bedrijven ook aantrekkelijker voor consumenten, werknemers en investeerder.

Ook laat je door middel van deze certificering zien dat je als onderneming niet aan greenwashing doet, zoals ING, die via de eerlijke geldwijzer maar liefst 8 onvoldoendes kreeg van de 15 meetpunten, terwijl ze een uitgebreid verhaal hebben over hun zorg voor duurzaamheid en hoe zij consumenten helpen met anticiperen op een duurzamere toekomst.

Bekende ondernemingen met een certificaat

Er zijn op dit moment wereldwijd meer dan 6.700 bedrijven uit 160 verschillende industrieën die in het bezit zijn van een B Corp-certificering. Op dit moment staat Nederland met circa 200 B Corps op de negende plaats. De Verenigde Staten staan met 1.418 ondernemingen op de eerste plaats. 

Enkele bekende Nederlandse ondernemingen zijn:

  • Chocolademerk Tony’s Chocolonely
  • Waterfles Dopper
  • Beddenfabrikant Auping

Ook Albert Heijn is op weg naar een B Corp-certificering. Op dit moment hebben zij zelfs een aparte sectie voor duurzamer eten onder de naam B Corp-producten. Dit zijn alle producten die zijn geproduceerd door bedrijven met een B Corp-certificering. Ook Bol.com beschikt op dit moment over een sectie voor B Corp-producten.

Als vertaalbureau wil Fairlingo middels zijn vertalingen een positieve impact hebben op de globaliserende wereld. Voor hun vertalers zoekt Fairlingo een goede balans tussen werk en privé. Verder draagt het vertaalbureau 20% van de winst af voor een collectieve winstdeling en duurzaamheid.

Internationaal zijn er ook populaire ondernemingen die in het bezit zijn van een B Corp-certificaat:

  • Moodle
  • Coursera
  • TOMS
  • Ben and Jerry’s

Aan welke regels moet je voldoen om een B Corp-certificering te ontvangen?

Om een B Corp-certificaat te ontvangen, moet een organisatie in de basis voldoen aan drie criteria die zijn vastgesteld door B Lab:

  • Performance: de onderneming levert uitzonderlijke sociale en ecologische prestaties.
  • Accountability: Er is vastgelegd dat de organisatie streeft naar een beter leven voor mens en milieu.
  • Transparency: de onderneming is transparant over de bedrijfsresultaten die behaald zijn.

Om de B Corp-status als onderneming in ontvangst te mogen nemen, moet deze minimaal 80 punten halen in de B Impact Assessment. Deze test meet de impact van een onderneming op vijf verschillende thema’s: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. 

Daarnaast zijn gecertificeerde B Corps wettelijk verplicht om stil te staan bij de gevolgen van hun beslissingen op zowel mens als milieu. De duurzame missie moet worden vastgesteld in statuten, zodat de missie altijd beschermd blijft.

Als de onderneming een goede score behaalt, wordt deze geverifieerd door een onafhankelijke stichting achter de B Corp-certificering. Aan de hand van een interview, externe controles en bewijsmateriaal zal een analist de test doornemen en de score wel of niet verifiëren.

Een B Corp-certificering zorgt door middel van een herbeoordeling ervoor dat organisaties continu bezig blijven met het verbeteren van hun sociale en ecologische prestaties. Op deze manier draagt het B Corp-certificaat ook op langere termijn bij aan een duurzamere wereld.