starbucks-goede-voornemens-thedailygreen

De duurzame voornemens van Starbucks voor 2020 (en onze mening daarover)!

Starbucks ken je vanzelfsprekend als de zaak waar je onderweg naar je werk je koffie haalt. Starbucks is immers het synoniem voor koffie in alle mogelijke variaties. Toch komt het bedrijf niet alleen in het nieuws vanwege het eindproduct, maar ook vanwege het uitmuntende bedrijfsbeleid. Met de nieuwe duurzaamheidsverbintenis gaat raar helemaal om en het milieu wordt de grote winnaar als we CEO Kevin Johnson mogen geloven.

Starbuck’s duurzaamheidsverbintenis

Die nieuwe duurzaamheidsverbintenis is belangrijk omdat hierin de ambities van de onderneming duidelijk naar voren komen. Zoals de CEO zelf aangeeft in een persverklaring gaat om het om een vernieuwd bewustzijn waarin meer aandacht is voor de impact van Starbucks op het milieu. De koffieboer wil meer terug geven dan ze ontvangt van moeder Aarde en dat is goed nieuws. Hoe dat precies in de praktijk gaat uitpakken is een kwestie van afwachten, maar de vijf belangrijkste punten van het plan willen we je niet onthouden:

1 Starbucks gaat het aantal plantaardige opties uitbreiden en overstappen op een milieuvriendelijker menu.

Dit wordt dus gezegd door het bedrijf dat de Frappuccino heeft uitgevonden en nu constateert dat zuivelproducten hun grootste bron van kooldioxide-uitstoot zijn. Opvallend, want het was juist Starbucks wat ons heeft aangeleerd om een ​​gigantische kop melkschuim en room te kopen in plaats van een kop koffie. Of de onderneming nu echt gaat leren van de fouten uit het verleden weten we niet, maar ze zijn er nu in ieder geval achter dat we meer geven om een klein kopje echte koffie zonder noemenswaardig afval, dan de gigantisch grote en dure cafeïne brouwsels die je uit een plastic-gecoate papieren emmer moet slurpen.

starbucks-thedailygreen

Lees ook: San Fransisco doet koffiebekers in de ban en komt met uniek initiatief!

2 Geen eenmalige verpakking maar herbruikbare verpakkingen.

Dit hebben we eerder hebben gehoord. Dat was in 2008 toen Starbucks beloofde om in 2015 met een 100 procent recyclebare papieren beker te komen. Daarnaast zou men 25 procent van de drankjes in herbruikbare bekers verkopen. Anno 2020 weten we dat van die doelstelling weinig terecht is gekomen, maar we blijven hoopvol. Op basis van de ervaring uit het verleden houden we dus een flinke slag om de arm.

3 Investeren in innovatieve en regeneratieve landbouwpraktijken, herbebossing, bosbehoud en watervoorziening in onze toeleveringsketen.

Starbucks is erg trots op het feit dat ze een mijlpaal hebben bereikt. Naar eigen zeggen wordt 99% van de koffie ethisch ingekocht via C.A.F.E. (Coffee and Farmer Equity). Klinkt leuk, maar eerst dat ook zo? Een beetje fact-checken laat ons een heel andere realiteit zien. Het C.A.F.E. label klinkt leuk, maar was er niet zoiets als Fair Trade? Jazeker, maar die regels zijn een stuk lastiger, met name met betrekking tot de rechten van werknemers. Het is een stuk eenvoudiger om aan de regels te voldoen wanneer je de regels zelf schrijft. 

4 Starbucks gaat meer investeren in afvalmanagement

Zowel in hun winkels als in de koffiezaken. Op die manier willen ze het hergebruik en de recycling stimuleren, net als het tegengaan van de voedselverspilling.

5 Meer innovatie, meer milieuvriendelijke winkels, activiteiten, productiemethodes en leveringsmethodes ontwikkelen.

Zolang Starbucks ‘drive-through’-winkels bouwt en afhaalkoffie promoot, zal het bijna onmogelijk zal zijn om het afval te verminderen of om de winkels “milieuvriendelijk” te noemen. Wat er in de winkel en buiten gebeurt, is niet te scheiden. Omdat Starbucks met de Ellen Macarthur Foundation over de circulaire economie praat, zijn ze meestal bezig met het verkopen van spullen welke in wegwerpcontainers de deur uit gaan. Het is gewoon een verdienmodel.

starbucks-duurzaam-thedailygreen

Het zijn natuurlijk goede initiatieven, maar of ze deze ook echt gaan waarmaken in de nabije toekomst…. Wij weten het zo net nog niet!