vegan-pet-thedailygreen

Vegan worden? Dit zijn de eerste stappen!

Ben je vegetariër of veganist dan hoeven we je niet te vertellen wat de voordelen zijn. Ook al zijn die voordelen onder de vleesetende medelanders bekend, de stap om helemaal vegan te gaan kan behoorlijk groot zijn. Het goede nieuws is dat je niet als veganist of vegetariër wordt geboren. Elke vegan heeft dus ooit de beslissing genomen om het roer om te gooien. Dat geldt ook voor Lisa Stel. Inmiddels is ze uitgegroeid tot een voorbeeld voor de community en deelt ze graag haar kennis over de veganistische levensstijl.

Lisa goes Vegan

Met ruim 46.000 volgers op Instagram, een drukbezochte website en een prijswinnend boek (Lisa goes Vegan) op haar naam, is Lisa Stel geen onbekende in de wereld van de plantaardige voeding. Een tijd geleden gaf ze een presentatie op het duurzaamheidsfestival ACT over de veganistische levensstijl en welke stappen je zou moeten zetten om er zoveel mogelijk profijt van te hebben.

View this post on Instagram

“So, do you like vegan food?” Me:

A post shared by Lisa • lisagoesvegan.com🌙 (@lisagoesvegan) on

Carnivoor eersteklas

Net zoals voor velen is de overstap van vleeseter naar veganist ook voor Lisa een behoorlijke opgave geweest.

‘Ik was altijd een carnivoor eersteklas; ik was altijd degene die de spareribs bestelde. Voor mij was het dan ook een heel grote stap om veganist te worden.’

Toch kwam het moment om de stap te zetten steeds dichterbij. In feite was het ook onvermijdelijk omdat de kennis die ze opdeed haar meer en meer sterkte in haar overtuiging. Haar vleesrijke dieet was misschien wel lekker, maar zeker niet goed voor de dieren, onze gezondheid en uiteindelijk ook voor de planeet. Uiteraard hoef je niet het verhaal van Lisa te geloven, je kunt ook op de website van milieucentraal.nl lezen over de milieu-impact van de producten die je als vleeseter naar binnen werkt.

vegan-burger-groentenbroodje-thedailygreen

Lees ook: 5 fabels over veganistisch eten ontkracht!

Consumenten hebben macht

‘Is het niet vreemd’, zegt Lisa, ‘dat we vinden dat we honden niet mogen schoppen en niet te lang in een warme auto mogen laten zitten, terwijl varkens urenlang opgepropt in een vrachtwagen op transport worden gezet?’

Lisa’s intentie is het creëren van bewustzijn. Eerst weten waarom je bepaalde producten eet om vervolgens een radicale verandering door te voeren. Die boodschap verkoopt Lisa goed. Haar boodschap is dan ook niet aan dovemans oren gericht, maar aan consumenten. De gewone man en vrouw die voor de dagelijkse boodschappen nog altijd naar de bekende en minder bekende supermarkten gaat. ‘We hebben als consumenten enorme macht om grote bedrijven de goede kant op te laten gaan. Je kunt al beginnen de kantine op je werk te helpen verduurzamen. Of mensen inspireren door je motieven voor een duurzame levensstijl te delen.’

Gezondheid

Dat de strijd voor bewustwording nog lang niet is gestreden, merkt Lisa aan de reacties. ‘Veel mensen denken dat veganistisch eten niet gezond is’, merkt Lisa. ‘Maar uit onderzoeken blijkt dat een plantaardig voedingspatroon zorgt voor minder kans op kanker en diabetes type 2 . Als je besluit helemaal over te stappen op een plantaardig dieet, is het wel verstandig om regelmatig vitamine B12 en vitamine D te slikken.’

vegan-supplementen-thedailygreen

Lees ook: Op welke voedingsstoffen moet je letten als vegan?

Waar moet je beginnen?

Nu antwoord op de belangrijke vraag: waar moet je beginnen? Hieronder 4 tips om je te laten beginnen met een veganistische lifestyle!

Tip 1. Verander je mindset

Een maaltijd bestaat uit meer dan alleen vlees. Juist de bijgerechten als groenten zou je centraal moeten stellen. Lisa stelt dat daardoor je voeding veelzijdiger wordt. ‘Vroeger maakte ik aan de hand van het stuk vlees een maaltijd, maar nu eet ik veel veelzijdiger. Mijn maaltijd bestaat nu uit groenten, peulvruchten, granen, fruit, noten, zaden en specerijen.’

Tip 2. Eet met de seizoenen mee

Kies slim! Door groenten te selecteren die passen bij het seizoen werk je mee aan een duurzame wereld. Jouw keuzes zijn van invloed op het aanbod. Wil je weten welke groentes juist bij dit seizoen passen, raadplaag dan de Groente- en Fruitkalender van Milieu Centraal. Deze is ook verkrijgbaar als app. Zo zie je gelijk welke groentes helemaal bij deze tijd horen.

vegan-waar-beginnen-thedailygreen

Lees ook: Lokaal eten: dit zijn de 3 voordelen!

Tip 3. Houd het simpel

Less is more en dat geldt zeker voor de vegetarische en veganistische maaltijden. Begin je met het bereiden van een vegan maaltijd, maak het dan niet te complex tenzij je een gelouterde kok bent uiteraard. Vaak zijn de simpelste gerechten het lekkerste.

Tip 4. Blijf bij je favoriete keuken

Experimenteren is leuk, maar blijf zeker in het begin bij de keuken die het beste bij je past. Zorg voor een goed gevuld kruidenkastje en gebruik je eigen creativiteit. Op die manier staat niets je in de weg om te genieten van een lekkere, gezonde en verantwoorden maaltijd.

Hoelang ben jij al vegan? En wat vond jij het moeilijkst? Laat het ons weten in de comments onder dit artikel!