Fotocredits: 'De Unox vegetarische rookworst', Unox

Unilever gaat helemaal los met de vega-rookworst!

De markt voor Vega producten werd jarenlang gedomineerd door een paar bedrijven als Valess, Vivera en De Vegetarische Slager. Laatgenoemde neemt een bijzondere positie in. Na jarenlang eigenhandig de vega-producten uit de hippie hoek te hebben gehaald en meer mainstream te maken is vorig jaar de volgende stap gezet door ondernemer Jaap Korteweg. De vegetarische Slager ging onderdeel worden van Unilever en ging de samenwerking aan met Unox en Mora. De vega-rookworst is populairder als ooit!

Samenwerken met de bio-industrie?

Als producent van vega producten kun je het niet maken om samen te werken met bedrijven als Unox en Mora. Als vegetariër ben je immers tégen de bio-industrie vleesbedrijven. Het is dus vloeken in de kerk of het ligt het iets genuanceerder? Voor de oprichter van De Vegetarische Slager ligt het toch net even iets anders. Het is een win-win situatie. Zo maakt hij nu samen met Unox vegetarische gehaktballetjes en heeft Mora inmiddels een vegetarische kroket in het assortiment. Ook bij Smullers kom je een product van Jaap Korteweg tegen: een vegaburger. Het is niet het bedienen van de vegetariër en veganist met lekkere producten, maar het inspelen op de behoefte van de consument die bewust kiest voor minder vlees, maar wel een waardig alternatief wenst te hebben. Slim bedacht dus.

vega-rookworst-thedialygreen

Lees ook: Dit is de impact van de vleesindustrie op het milieu!

Geschenk uit de hemel

In dat opzicht komt de samenwerking met Unilevermerken als Mora en Unox als een geschenk uit de hemel vallen. De Vegetarische Slager kan zo blijven bestaan als zelfstandig product en kan profiteren van het netwerk en de productiefaciliteiten van Unox. Die samenwerking staat ook toe dat Unilever zich nadrukkelijk richt om een totaal nieuwe doelgroep: de flexitariër. Inmiddels heeft Unox al vergevorderde plannen voor de ontwikkelingen van een verbeterde versie van de vega-rookworst. Bij Unox zijn ze er lyrisch over. Hanneke Faber, president Europa van de verzorgings- en levensmiddelenreus noemt het gekscherend:

“Vegetarische rookworst 2.0. De verkoop gaat boven verwachting goed. Het aantal worsten dat we in een jaar tijd wilden verkopen, was al binnen zes weken bereikt. De groei van vega-producten gaat sowieso als een tierelier.’’

Wat vind jij van deze samenwerking? Is het ‘vloeken in de kerk’ of snap jij het ergens wel? Laat het ons weten in de reacties hieronder!