unilever-vegan-thedailygreen

Unilever heeft groene plannen voor in de toekomst en zet vol in op vegan producten!

Terwijl de ene helft van bedrijvig Nederland hoofdpijn krijgt van de maatregelen rondom de coronapandemie, zien andere bedrijven juist volop kansen. Unilever kijkt in ieder geval vooruit en heeft de verwachting uitgesproken dat het binnen enkele jaren 1 miljard omzet kan halen uit de verkoop van vegan producten. Dat heeft dan betrekking op alle aan vegan gerelateerde producten. Denk dus aan de bekende vegan rookworsten, vegan Magnum-ijsjes en het assortiment van de Vegetarische slager.

Ambitieuze plannen

De plannen van de voedselgigant zijn op zijn minst ambitieus te noemen. Het zou gaan om een vervijfvoudiging van de huidige verkoopcijfers wat betreft het vegan deel. Unilever zit het wel zitten, want zoveel verschil is er niet zegt Hugo Verkuil, de man die bij Unilever verantwoordelijk is voor de Vegetarische Slager. “Het grote verschil is dat bij vegetarisch vlees, eiwit als bindmiddel wordt gebruikt en bij vegan is dat soja”.

Meer vegan variaties in de schappen

Om die omzetstijging te realiseren is er werk aan de winkel. Zo denkt men aan een verdere uitrol van de productreeks van de Vegetarische Slager en is men bezig om meer veganistische alternatieven te ontwikkelen. Hierbij kun je dus denken aan bekende merknamen en producten, maar dan in een vegan-jasje. Dat betekent dus dat er een vegan varianten van bekende producten gaan komen. Nu zijn er al een aantal van deze producten. Denk aan de vegan magnums en bijvoorbeeld vegan Hellmans mayonaise.

Concurrentie houdt Unilever scherp

Unilever merkt ongetwijfeld dat ook de concurrentie niet stil zit en wil graag haat marktaandeel vergroten. Het is dus niet per definitie vanuit idealistische motieven. Verkuil stelt zelf dat er steeds meer partijen zich oriënteren op de nieuwe groeimarkt. “Er komen start-ups en consumer goods-bedrijven zoals Unilever, maar ook traditionele vleesproducenten”. Het grote voordeel is dat er duidelijk meer vraag is vanuit de consument naar verantwoorde en bij voorkeur plantaardige producten. Daar spelen producenten op in waardoor ook de vraag wordt beïnvloed. Zien eten, doet eten, zullen we maar zeggen.

Vegan is een groeimarkt

Dat plantaardige producten in opkomst zijn is een understatement. Het contrast met enkele jaren geleden is echter groot. Terwijl je destijds amper vegetarische producten in de supermarkt tegen kwam, is de keuze nu vrij uitgebreid. “Plantaardig eten is zeker in opkomst. Jaren geleden was er niemand die het at, of durfde te zeggen.”

De vegan burger van Burger King

Voor die toegenomen populariteit heeft Verkuil een prima verklaring. Het lag voornamelijk aan de kwaliteit zegt hij. “Het was niet geschikt voor de massa, bovendien moeten producten, wil je als producent succesvol zijn, passen in de manier waarop mensen het gebruiken”. Zo wordt het ‘vlees’ van de Vegetarische Slager ook gebruikt in hamburgers bij een fastfood zaak als Burger King en gebruikt Papa John’s het op de pizza’s.

Toch een klein beetje idealistisch

De motieven van Unilever mogen dan wel commercieel van aard zijn, het wil niet zeggen dat de commercie alles bepaalt. Unilever beseft inmiddels ook dat zaken als voedselverspilling erg leven bij de consument. Daarnaast erkent men de trend dat men graag gezond wil eten. De voedselgigant gaat hier ook mee aan de slag en gaat minder zout gebruiken in haar producten. Dat gebeurt wel geleidelijk aan om te voorkomen dat het verschil in smaak zo groot wordt dat klanten overstappen op andere producten. Ook de bekende ijsjes van Unilever moeten eraan geloven en zullen geleidelijk aan steeds minder suiker en calorieën bevatten. Een nadeel is overigens al wel bekend: de bekende Magnum-ijsjes kunnen in de toekomst wel eens een kleiner formaat krijgen.

Bron: Nu.nl