veganisme-google-groeit-thedailygeen

Goed nieuws: Vegan zoekopdrachten via Google stijgen met 47%!

Tussen alle minder prettige geluiden in het nieuws in verband met de corona pandemie, zou je bijna vergeten dat er ook iets positiefs te melden is. Nu we massaal worden gedwongen om binnen te blijven, is er nog een lichtpuntje: mensen hebben nu alle tijd om echt na te denken. Dat doet men dan ook vol overgave. Het goede nieuws is dat vegan-gerelateerd zoektermen bijzonder populair zijn geworden.

Ook bij Google is vegan populair

Als we af mogen gaan op de data van Google, dan zijn steeds meer mensen geïnteresseerd in vegan. In heel 2020 is het aantal zoekopdrachten die te maken hebben met vegan, met 47 procent gestegen. Om het nog duidelijker te schetsen: de interesse in vegan is verdubbeld in vijf jaar tijd. Het wordt overigens nog leuker. Ook wat betreft goede voornemens doet vegan het goed. In de maand januari werd het meeste gezocht op de term vegan. Mogelijk heeft dit te maken met het voornemen om nu toch echt eens gezond te gaan eten. Een andere mogelijkheid is dat Veganuary aan populariteit wint.

Veganuary als verklaring

Veganuary is een initiatief om mensen uit te dagen in januari vegan te worden. Alleen al het bestaan van Veganuary kan voor veel mensen reden zijn om zich te verdiepen in vegan. Zo wordt er steeds vaker gezocht naar zaken die te maken hebben met een vegan lifestyle. Het gaat dan bijvoorbeeld om zoekopdrachten naar recepten, restaurants en veganistische alternatieven  voor kaas en chocolade. Volgens een studie van de culinaire website Chef’s Pencil, worden er jaarlijks meer dan 10 miljoen zoekopdrachten via Google gedaan. Men zoekt dan naar veganistische alternatieven voor producten zoals schoenen, cosmetica, tassen, leer en wasmiddel.

Populariteit van veganisme verschilt per land

De toename van de interesse in vegan is geweldig, maar wat nog interessanter is, is de vraag waar vegan aan populariteit wint. De Chef’s Pencil-studie gaf inzicht in de landen en steden waar vegan-gerelateerde zoekopdrachten juist bijzonder populair zijn. Volgens die gegevens zijn het voornamelijk Britten die veel willen weten. In het Verenigd Koninkrijk is het aantal zoekopdrachten naar veganistische restaurants de afgelopen vier jaar verdrievoudigd. Waren er in 2017 ‘slechts’ 60.000 zoekopdrachten per maand, in 2020 is dit gestegen naar meer dan 200.000 zoekopdrachten. 

Vegan is ook populair in Australië en Israël

Ook het aantal zoekopdrachten naar veganistische schoenen (147.000 zoekopdrachten in november 2020) en veganistische tassen ( 25.780 zoekopdrachten in november 2020) is in vier jaar tijd verdubbeld. Behalve in Groot-Brittannië werd ook in Australië, Israël, Nieuw-Zeeland en Oostenrijk veel gezocht naar vegan gerelateerde zaken.