Een van de hoofdpunten van het Klimaatakkoord van Parijs is dat omstreeks 2030 alle auto’s elektrisch rijden. Alle nieuwe auto’s moeten dan dus elektrisch zijn. Dat is nodig om de wereld een stuk schoner te kunnen maken. En het is haalbaar om dat binnen relatief korte tijd te verwezenlijken. Het is de verwachting dat er in 2030 ongeveer 2 miljoen elektrische auto’s in Nederland rijden en dat er vervolgens jaarlijks zo’n 400.000 bij komen. Dat betekent dus dat het vanaf 2030 veel stiller en schoner wordt op de weg.
Een groene koers
Er is echter nog een lange weg te gaan. Het doel om in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te produceren is niet zomaar gehaald. Nederland is namelijk nog helemaal niet ingericht in een situatie waar er 2 miljoen elektrische auto’s kunnen rijden. Daar moet infrastructuur voor worden ingericht. Wat dacht je bijvoorbeeld van genoeg laadpalen langs wegen en in steden. Iedereen moet immers te allen tijde zijn of haar elektrische auto kunnen opladen. De overheid kan dus niet achterover leunen en toekijken. Ook al niet vanwege het feit dat er nog veel wetgeving ontbreekt. In de komende jaren moeten zowel de Nederlandse als Europese overheid dus een duidelijke groene koers gaan varen.
Geleidelijkheid
Door een duidelijke groene koers te varen, creëer je als overheid duidelijkheid aan alle betrokken partijen. Alleen dan kan het straatbeeld dusdanig gaan veranderen dat er in de toekomst alleen nog maar elektrische auto’s rijden. Er moet dus nog erg veel veranderen. Als je bedenkt dat op dit moment ongeveer 20% van de verkochte auto’s elektrisch rijdt, dan is er in de komende 9 jaar nog een lange weg te gaan. Het is erg belangrijk dat de overgang naar volledig elektrisch rijden geleidelijk verloopt, omdat de wetgeving en de infrastructuur nog niet is ingericht op een volledig elektrisch rijdend Nederland. Gelukkig bestaan er tegenwoordig al wel autoverzekeringen speciaal voor elektrische auto’s. Een all-risk verzekering is dan zeker een aanrader.
Prijs van elektrische auto’s
Het probleem met elektrische auto’s op dit moment is echter dat ze vaak nog te duur zijn. In Nederland is de grootste laadpaaldichtheid ter wereld, dus we leven in het beste land om elektrisch te rijden. Gelukkig komen er anno 2021 steeds meer autofabrikanten met betaalbare elektrische auto’s. Dacia, Renault en Nissan komen bijvoorbeeld met elektrische auto’s met een nieuwprijs van om en nabij de 20.000 euro op de markt. Het nadeel is echter dat dezelfde auto’s met een benzinemotor vaak goedkoper zijn. Je moet dus uit principe elektrisch willen rijden, want financieel gezien kun je op dit moment nog beter een benzine auto kopen.
Technologische ontwikkelingen
Wat erg positief is te noemen, is dat er steeds geavanceerde technologieën worden ontwikkeld voor elektrische auto’s, waardoor ook betaalbare modellen steeds verder op een volledig opgeladen accu kunnen rijden. Ook het opladen van de accu kan steeds sneller. Waar dat voorheen ruim drie kwartier duurde, daar zijn Nissan en Hyundai bijvoorbeeld nu bezig met een 800 Volt-systeem die de laadtijd van hun elektrische auto’s flink kan verkorten. De verwachting is dat de laadtijd hierdoor kan worden teruggebracht tot slechts 15 minuten.